SeaFile is het interne cloud opslagplatform van het KBIN (vergelijkbaar met Dropbox / iCloud / Google Drive)
SeaFile kan gebruikt worden om:
- Je werkbestanden tussen je desktop / laptop / thuiscomputer etc. te synchroniseren
- Toegang te krijgen tot je werkbestanden zonder internetverbinding op gesynchroniseerde toestellen
- Online beveiligde toegang te krijgen tot je werkbestanden op elke computer in de wereld met een internetverbinding
- je bestanden met je collega's te delen (alleen-lezen of lezen-schrijven)
SeaFile is proprietaire software van derden, gehost in het instituut en ondersteund door de the ICT Helpdesk.
Standaard zijn alle SeaFile accounts beperkt tot 15 GB opslagruimte. Het is mogelijk om meer opslagruimte aan te vragen mits een goede motivatie is voorzien. Wegens vertrouwelijkheidsredenen heeft de ICT Helpdesk geen directe toegang tot individuele bestanden of mappen die je creëert in SeaFile. De helpdesk kan alleen de namen van de bibliotheken zien en wie de eigenaar is. Iedereen beheert hun eigen bibliotheken en kiest of ze hun bibliotheken met collega's willen delen. De ICT Helpdesk kan niemand toegang verlenen tot bestanden waar iemand anders de eigenaar van is. Deze moet direct door de eigenaar zelf verleend worden. De ICT Helpdesk kan de eigenaar van een volledige bibliotheek wijzigen indien de eigenaar niet meer in het instituut werkt.